H τηλεόραση δεν είναι απλώς μια συσκευή, αλλά ένα κανάλι επικοινωνίας που εξελίχθηκε μαζί με την τεχνολογία και τις ανάγκες των καταναλωτών. Τι είναι όμως η τηλεόραση για εμάς; Ας εξετάσουμε το “φαινόμενο” αυτό, όχι ως μία απλή συσκευή μετάδοσης εικόνας και ήχου, αλλά κατά την εξέλιξη του μέσου στην ψηφιακή εποχή και την εποχή της διαφήμισης. Ξέρατε ότι η πρώτη επιτυχημένη μετάδοση έγινε έναν αιώνα πριν;
Αν και αρχικά (1926) η πρώτη τηλεοπτική μετάδοση πραγματοποιήθηκε στο εργαστήριο του εφευρέτη John Logie Baird, η πρώτη διαφήμιση έκανε την εμφάνισή της το 1941, για τα ρολόγια Bulova, με κόστος μόλις 9 δολάρια! Για να γίνει αισθητή η πρόοδος και η εξάπλωση στον 21ο αιώνα, το 2023, οι τηλεοπτικές διαφημίσεις κατά την διάρκεια του Super Bowl έφτασαν το εντυπωσιακό ποσό των 7εκ. δολαρίων για 30 δευτερόλεπτα. Στον ψηφιακό κόσμο έχουν ξεπεραστεί οι θεωρίες περί ανταγωνισμού τηλεόρασης με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς για το digital marketing, η τηλεόραση αποτελεί πολύτιμο εργαλείο. Από τη δημιουργία πιο προσωποποιημένων διαφημίσεων (το λεγόμενο storytelling) έως τη χρήση των smart TVs για στοχευμένες καμπάνιες, οι marketers βρίσκουν νέους τρόπους να αξιοποιούν αυτό το διαχρονικό μέσο. Η σύνδεση της τηλεόρασης με το διαδίκτυο και τα social media δημιουργεί μια πολυκαναλική εμπειρία που ενισχύει τη συμμετοχή του κοινού.
Ακόμη, τα μεγάλα brands χρησιμοποιούν την τηλεόραση για awareness και τα social media για το engagement. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι σειρές του Netflix, οι οποίες γίνονται viral στο TikTok πριν ακόμα ολοκληρωθούν οι σεζόν τους. Την αφετηρία αυτού του engagement αποτέλεσαν οι δεκαετίες 50s και 60s, με την εντονότερη εμφάνιση της τηλεόρασης εντός των νοικοκυριών αλλά και της έγχρωμης τηλεόρασης. Η πιο εμβληματική στιγμή- η προσσελήνωση του Apollo 11– απέδειξε την ικανότητα του μέσου να ενοποιεί το κοινό.
Αργότερα, τη δεκαετία του ‘80 έρχεται η διαφοροποίηση του κοινού με θεματικά κανάλια(targeted advertising). Σήμερα, η στροφή προς το video-on-demand και οι πλατφόρμες streaming (π.χ. Netflix, Disney+) επαναπροσδιορίζουν το consumer journey, προσφέροντας προσωποποιημένο περιεχόμενο.
Για το digital marketing, η τηλεόραση παραμένει πολύτιμο εργαλείο. H σύζευξη της τηλεόρασης με τα social media προσφέρει ευκαιρίες για cross-platform campaigns, οι διαφημίσεις χτίζουν το αρχικό awareness, ενώ τα κανάλια του digital marketing (όπως το PPC και το content marketing) ενισχύουν το conversion rate, αλλά και τη διατήρηση των πελατών (customer retention).
H επιτυχία μιας καμπάνιας δεν εξαρτάται από την πλατφόρμα, αλλά από το μήνυμα. Είτε μέσα από την παραδοσιακή τηλεόραση, είτε μέσα από τα σύγχρονα digital κανάλια, ο στόχος είναι πάντα ο ίδιος: να συνδεθούμε με το κοινό μας. Χρησιμοποιώντας τη σοφία του παρελθόντος και τις δυνατότητες του μέλλοντος, το “μαγικό κουτί” συνεχίζει να μας εμπνέει. Εσύ, πώς θα εκμεταλλευτείς τη δύναμή του στην επόμενη στρατηγική σου;